Hi
sóc dalt de l’edifici on visc, contemple els demés edificis,
contemple la gent que hi viu dins dels demés edificis, també
contemple a la gent que passeja i a la que no passeja i que
únicament es limita a demanar diners, perquè la seva situació
econòmica no li permet viure en unes condicions acceptables de vida,
però hi viuen, i viuen amb el record. Tot adopta un color fosc.
He
passat part de la meva vida intentant congelar instants en el temps,
part de la vida disparant capturadors, fotografiant, atrapant rostres
i moments, en trossos de paper.
Les fotografies resguarden fragments fugaços, moments ràpids que viuran sempre amb mi i m’acompanyaran al llarg de la vida.
Són finestres cap a un ahir, cap un passat que ja no hi és, que ja no existeix més.
Les fotografies resguarden fragments fugaços, moments ràpids que viuran sempre amb mi i m’acompanyaran al llarg de la vida.
Són finestres cap a un ahir, cap un passat que ja no hi és, que ja no existeix més.
Aquest
era el meu ofici. Però ho visc molt més intensament, més
intensament que què, us preguntareu, molt més intensament que tot,
tot allò que m’envolta i que envolta als demés és intens, és
curiós, és màgic, és fascinant, és eixe moment que volem
retenir, és eixa imatge que volem guardar, és eixe record que no
volem oblidar. I aquests moments tan especials són els que he
decidit capturar al llarg de tota una vida, que no és poc. Capturar
el record.
No
hem de confondre el record amb la memòria, són conceptes
relacionats, res més.
El
record vindria a ser la recuperació de la memòria, informació
dels successos procedents del passat. Hi ha 3 tipus de records, el
record lliure, el record amb clau i el record serial, els dos primers
no m’interessen, són records de claus, contrasenyes,
memoritzacions... El record que s’endinsa dintre meu és el serial,
perquè la nostra vida està plena de records, brota de records, però
d’aquestos, la majoria no som capaços de recordar-los, han passat
tantes coses, tantes coses han passat, i mirem fotografies que no
som capaços de recordar aquell precís instat. Ens sona, ho intentem
recordar i ens apareix un somriure imprecís a la comissura del
llavi.
A
la fotografia pareixem feliços, per això sospirem. Els records
canvien, varien i desapareixen.
En
canvi, la memòria és molt més complexa que tot açò, la memòria
és el procés pel qual recordem. La memòria és molt més
important. Sense memòria, no hi ha record.
Per
això cal anotar cada instant que no és perdut encara, cada record
que et vingui de la memòria.
Personalment
reserve els records al llibre “Fragments de la meua vida”.
Tornant
a la fotografia, he sigut testimoni i sóc conscient de com ha anat
canviant la tecnologia, com ha anat evolucionant, però la finalitat
ha sigut sempre la mateixa: “capturar instants” recordar moments
i evitar que s’esfumen per tal de conservar-los en la nostra
memòria, en la meua memòria.
Plató
deia que la música és per a l’ànima el que la gimnàstica per al
cos humà. Doncs jo dic que les paraules són per al llibre el que la
memòria per a la vida.
Tenir
el poder del temps cronològic ha sigut i serà sempre l’ eterna
obsessió de les persones, tenir el control sobre els segons, minuts,
hores, dies, setmanes, mesos, anys..
Parar
el temps. Mirar al teu voltant. Estimar allò que veus. Gaudir.
Somiar. Pensar. Memoritzar. Donar-li “play” al botó del temps.
Passar els anys. Recordar allò viscut.
Aquestes
10 indicacions en conjunt de la guia són les que se’ns obliden
muntar al llarg de nostra vida i quan ens adonem, ja és massa tard.
La
civilització sencera està inspirada en fets passats, els nostres
calendaris estan plens de celebracions, aniversaris... Les nostres
ciutats plenes de estàtues i monuments. Cada ritual, cada tradició,
cada religió, cada festa, és un record d’alguna cosa que no volem
oblidar.
No
en tenim prou en que alguna cosa hi haja succeït, per viure,
necessitem recordar-la.
Una i altra vegada, any rere any, som addictes al record. Recordar és viure.
Una i altra vegada, any rere any, som addictes al record. Recordar és viure.
Tinc
85 anys i m’estime la vida. La vida. La religió diu que és un
camí, un recorregut amb un principi i un final.
Pense
que la vida és més que això, més que un període de temps entre
una naixença i una mort. La vida és això que passa mentre vius. La
vida és el batec d’un cor. La vida és vida, i comporta amb ella
un record.
Vaig
aprendre que la vida són els moments curts, els rostres fugaços,
els somriures, els aromes, els sorolls, les paraules, les imatges...
la vida és eixa rafega de sentiments, d’emocions que envaeixen la
nostra ment quan tanquem els ulls. Tot això atrapat en la nostra
memòria.
“Som
la nostra memòria“
Com
deia Jorge Luis Borges: “Som la nostra memòria, som eixe quimèric
museu de formes inconstants, eixe munt d’espills trencats.”
Som
els fragments que recordem... viure és recordar.
I
que passa quan ets incapaç de recordar? Quan la teva memòria només
conté un buit i al tancar els ulls no hi recordes.. no és això
morir en vida?
Donaria
el que fora per recordar , per recordar tantes coses, tants moments,
tants instants perduts en la memòria...
Estic
cansat de menjar, cansat de beure, cansat de parlar, cansat de
somriure, cansat de dormir. Però sobretot cansat de no dormir.
Cansat de no reconèixer.
Cansat
de despertar-me cada dia amb el mateix llibre sobre la tauleta de nit
“Fragments de la meua vida”. Cansat de no entendre’l. Estic
cansat de veure fotografies en les que estic junt a persones que
desconec. Cansat de no saber llegir les notes escrites del meu
quadern.
Cansat
de veure tots els matins el mateix rostre que em mira a traves de
l’espill, en front de mi.
Ja
no hi recorde, perd la memòria, alzheimer és allò que diuen que
tinc, o pot ser no; Com
Luis Mateo Díez deia: “ Però fa molt que els somnis em
substitueixen la memòria”.
Els
somnis són l’únic que em queda.
Diuen
que uns instants abans de morir, una persona pot reviure la seva vida
sencera passar davant dels seus ulls, la vida sencera... experimentar
tot tipus de records. Tornar a tenir memòria. M’estime la vida i
no puc esperar.
Fragments
de la meua vida.
Aixeca
la cama sobre l’edifici i cau.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada